wsparcie_finansowe_baner

Refundacja kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego

Prosimy nie zszywać ani nie spinać wniosku i załączników. Prosimy o dostarczenie kompletu dokumentów w kopercie lub w osobnej koszulce foliowej do biura OIPiP w Opolu drogą pocztową, osobiście lub przez osobę trzecią.
  • Osoby należące do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Opolu, ponoszące koszty kształcenia i doskonalenia zawodowego związanego z wykonywaniem zawodu pielęgniarki, położnej lub pielęgniarza mają prawo ubiegać się o refundację kosztów poniesionych z tego tytułu, jeżeli spełniają następujące warunki:

    1. Są wpisani do Rejestru Pielęgniarek i Położnych prowadzonego przez ORPiP w Opolu.
    2. Regularnie i nieprzerwanie opłacają składki członkowskie minimum przez okres 2 lat poprzedzających złożenie wniosku.
    3. Nie posiadają zadłużenia wobec OIPiP w Opolu.
    4. Nie zostały ukarane przez Okręgowy (lub Naczelny) Sąd Pielęgniarek i Położnych lub sąd powszechny za popełnienie przestępstwa związanego z wykonywaniem zawodu.
    5. Złożyli wniosek nie później niż 90 dni od daty zakończenia danej formy szkolenia.
    6. Złożyli komplet dokumentów odpowiedni dla danej formy kształcenia (§10 lit. a, b, c, d, e, f regulaminu refundacji kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego członków OIPiP w Opolu).
  • Refundacja kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym w formach określonych w regulaminie wynosi:

    • dla szkoleń specjalizacyjnych do 2.000,00 (słownie: dwa tysiące) zł,
    • dla egzaminu państwowego oraz ryczałtu za dojazd na egzamin (dotyczy szkoleń specjalizacyjnych) do 320,00 (słownie: trzysta dwadzieścia) zł,
    • dla kursów kwalifikacyjnych do 700,00 (słownie: siedemset) zł,
    • dla kursów specjalistycznych do 300,00 (słownie: trzysta) zł,
    • dla kursów dokształcających do 250,00 (słownie: dwieście pięćdziesiąt) zł,
    • dla studiów podyplomowych do 1.000,00 (słownie: jeden tysiąc) zł,
    • dla studiów kierunkowych magisterskich w systemie niestacjonarnym na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo do 2.000,00 (słownie: dwa tysiące) zł,
    • dla konferencji, seminariów, sympozjów naukowych, kongresów, zjazdów naukowych, szkoleń, warsztatów gdy ich program ma związek z zakresem zadań zawodowych wnioskodawcy organizowanych przez placówki naukowo–badawcze, Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, Okręgowe Rady Pielęgniarek i Położnych, towarzystwa naukowe i innych organizatorów – do 500,00 (słownie: pięćset) zł poniesionych kosztów (w tym uczestnictwo, noclegi).
  • Do wniosku (prosimy nie zszywać, nie spinać i nie sklejać dokumentów) muszą zostać dołączone m.in. dokumenty potwierdzające regularne opłacanie składek na rzecz samorządu zawodowego przez wymagany okres 2 lat przed datą złożenia wniosku:

    • oświadczenie pracodawcy w przypadku, gdy pracodawca odprowadza składkę za członka samorządu (załącznik nr 1 część A do wniosku o refundację kosztów kształcenia),
    • oświadczenie członka samorządu (wnioskodawcy), gdy składkę odprowadza się indywidualnie (załącznik nr 1 część B do wniosku o refundację kosztów kształcenia),

    oraz poniższe dokumenty, w przypadku:

    1. Szkolenia specjalizacyjnego oraz kosztów za egzamin państwowy oraz ryczałtu za dojazd na egzamin:

    • kserokopia dyplomu uzyskania tytułu specjalisty lub zaświadczenie o zdanym egzaminie z SMK,
    • potwierdzenie przelewu za egzamin państwowy,
    • imienne faktury lub imienne rachunki, tj. bez nr NIP.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imienną fakturą ani imiennym rachunkiem wystawionym przez uprawniony podmiot (organizatora szkolenia).

    2. Kosztów za egzamin państwowy oraz ryczałtu za dojazd na egzamin:

    • kserokopia dyplomu uzyskania tytułu specjalisty lub zaświadczenie o zdanym egzaminie z SMK,
    • kserokopia dowodu zapłaty za egzamin (potwierdzenie przelewu).

    Uwaga! W ramach obowiązku aktualizacji danych, załączając kserokopię dyplomu uzyskania tytułu specjalisty i/lub składając wniosek o refundację kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego za koszty egzaminu państwowego oraz ryczałtu za dojazd na egzamin, należy również dostarczyć do biura OIPiP w Opolu oryginał prawa wykonywania zawodu w celu dokonania w nim wpisu specjalizacji. Wpis tytułu specjalisty do prawa wykonywania zawodu trwa do 10 dni roboczych.

    Dostarczenia do biura OIPiP w Opolu oryginału zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu dotyczy wyłącznie osób posiadających zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu w formie książeczki.

    3. Kursów dokształcających, specjalistycznych, kwalifikacyjnych:

    • kserokopia zaświadczenia o ukończeniu kursu,
    • imienne faktury lub imienne rachunki, tj. bez nr NIP.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imienną fakturą ani imiennym rachunkiem wystawionym przez uprawniony podmiot (organizatora szkolenia).

    4. Konferencji, seminariów sympozjów naukowych, kongresów, zjazdów naukowych, szkoleń, warsztatów:

    • oryginały imiennych rachunków, dowodów wpłaty,
    • kserokopia zaświadczenia uczestnictwa lub druk polecenia wyjazdu służbowego (delegacji) potwierdzający uczestnictwo.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imiennym rachunkiem ani dowodem wpłaty wystawionym przez uprawniony Podmiot (organizatora szkolenia).

    5. Studiów kierunkowych magisterskich:

    • kserokopia dyplomu ukończenia studiów lub zaświadczenie o ukończeniu studiów,
    • oryginały imiennych rachunków, dowodów wpłat wystawionych przez uprawniony podmiot (faktury, rachunki).

    Uwaga! W ramach obowiązku aktualizacji danych należy dodatkowo dostarczyć do biura OIPiP w Opolu kserokopię suplementu wydanego wraz z dyplomem.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imienną fakturą ani imiennym rachunkiem wystawionym przez uprawniony podmiot (uczelnię).

    6. Studiów podyplomowych:

    • kserokopia dyplomu lub zaświadczenia o ukończeniu studiów,
    • oryginały imiennych rachunków, dowodów wpłat wystawionych przez uprawniony podmiot (faktury, rachunki).

    Uwaga! W ramach obowiązku aktualizacji danych należy dodatkowo dostarczyć do biura OIPiP w Opolu kserokopię suplementu wydanego wraz z dyplomem – jeżeli dotyczy.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imienną fakturą ani imiennym rachunkiem wystawionym przez uprawniony podmiot (uczelnię).

  • Najczęstsze powody podjęcia przez Komisję refundacji kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego negatywnej decyzji podczas rozpatrywania wniosków o refundację to:

    1. Przekroczenie 90-dniowego terminu na złożenie wniosku (§8 ust. 2,3,4,5 regulaminu) – tj. od daty ukończenia szkolenia/ studiów/ zdania egzaminu państwowego do daty wpływu wniosku minęło już 90 dni kalendarzowych.
    2. Nieregularność w opłatach składek członkowskich (§7 lit. b) w rozumieniu regulaminu oraz §3 tekstu jednolitego uchwał Nr 18 i 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału) – tzn. składki członkowskie są płatne miesięcznie. Składki członkowskie przekazuje się na rachunek okręgowej izby pielęgniarek i położnych do ostatniego dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
    3. Posiadanie zadłużenia wobec OIPiP w Opolu (§7 lit. b) regulaminu).
    4. Urlopy macierzyńskie/ rodzicielskie/ wychowawcze
      Tekst jednolity uchwał Nr 18 i 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału zwalnia członków samorządu z obowiązku opłacania składek m.in. w przypadku przebywania na urlopie macierzyńskim/ rodzicielskim/ wychowawczym.
      Natomiast regulamin refundacji kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego nakłada obowiązek regularnego i nieprzerwanego opłacania składek członkowskich w celu przyznania refundacji, pomimo możliwości zwolnienia z obowiązku opłacania składek członkowskich wynikającego z tekstu jednolitego.
      Należy zatem wziąć pod uwagę wysokość kwoty refundacji przyznawanej w ramach ukończenia danej formy kształcenia i wysokość sumy składek za obejmujący okres (urlop macierzyński/ rodzicielski/ wychowawczy) oraz dokonać porównania w celu skorzystania z najkorzystniejszego rozwiązania.
    5. Przekroczenie kwoty refundacji na dany rok kalendarzowy (§9 regulaminu) – tzn. refundacja nie może przekroczyć sumy 2.000,00 zł w roku kalendarzowym na osobę. Wyjątki stanowią szkolenia specjalizacyjne oraz koszty za egzamin państwowy i ryczałt za dojazd, dla których limit refundacji wynosi 2.320,00 zł na osobę w przypadku szkolenia specjalizacyjnego oraz ryczałtu i zwrotu za egzamin państwowy.
      Przykład nr 1.
      W 2024 r. Osoba A otrzymała refundację za: kurs specjalistyczny (300,00 zł), kurs kwalifikacyjny (700,00 zł), studia podyplomowe (1.000,00 zł), wykorzystując tym samym maksymalną kwotę refundacji na dany rok kalendarzowy – 2.000,00 zł.
      Przykład nr 2.
      W 2024 r. Osoba B otrzymała refundację za: koszty egzaminu państwowego oraz ryczałt za dojazd (320,00 zł), studia magisterskie (2.000,00 zł), wykorzystując tym samym maksymalną kwotę refundacji na dany rok kalendarzowy – 2.320,00 zł, ponieważ maksymalna kwota refundacji na dany rok kalendarzowy zwiększa się do 2.320,00 zł w przypadku, gdy refundacja dotyczy szkolenia specjalizacyjnego lub koszty za egzamin państwowy oraz ryczałt za dojazd.
      Przykład nr 3.
      W 2024 r. Osoba C otrzymała refundację za szkolenie specjalizacyjne oraz koszty za egzamin państwowy i ryczałt za dojazd (2.320,00 zł), wykorzystując tym samym maksymalną kwotę na dany rok kalendarzowy. W tym samym roku złożyła drugi wniosek o refundację kosztów za studia magisterskie kierunkowe, który został odrzucony, ponieważ wnioskodawca przekroczył maksymalną kwotę refundacji na dany rok kalendarzowy.
    6. Złożenie wniosku przed upływem wymaganego okres od poprzednio przyznanej refundacji. Zgodnie z §6 ust. 1:
      • szkolenia specjalizacyjne (specjalizacje) – raz na 5 lat od zakończenia specjalizacji,
      • kursy kwalifikacyjne – raz na 2 lata,
      • kursy specjalistyczne – raz na 1 rok,
      • kursy dokształcające – raz na 1 rok,
      • studia podyplomowe, związane z zakresem zadań zawodowych wnioskodawcy – raz po ukończeniu studiów,
      • studia kierunkowe magisterskie w systemie niestacjonarnym na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo – raz po ukończeniu studiów,
      • konferencje, seminaria, sympozja naukowe, kongresy, zjazdy naukowe, szkolenia, warsztaty gdy ich program ma związek z zakresem zadań zawodowych wnioskodawcy, organizowane przez placówki naukowo – badawcze, Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, Okręgowe Rady Pielęgniarek i Położnych, towarzystwa naukowe i innych organizatorów – raz na 1 rok.
      • Wyjątki stanowią koszty opłaty za egzamin państwowy oraz ryczałt za dojazd na egzamin, których nie dotyczy powyższe ograniczenie.
    7. Niepoprawne faktury i rachunki (§10 lit. a) – g) regulaminu) – tzn. do wniosku należy dołączyć zawsze imienne faktury lub imienne rachunki, czyli bez NIP-u, wystawione na wnioskodawcę, czyli nabywcę. Dokumenty te wystawia organizator szkolenia.

    Uwaga! Potwierdzenie przelewu nie jest imienną fakturą ani imiennym rachunkiem wystawionym przez uprawniony podmiot (organizatora szkolenia/uczelnię).

  • Tak. W przypadku odrzucenia wniosku przez Komisję, wnioskodawca ma prawo odwołać się do Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Opolu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji w formie pisemnej. Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych w Opolu rozpatruje odwołanie podczas najbliższego posiedzenia. Decyzja Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Opolu podjęta w wyniku wniesienia odwołania przez wnioskodawcę jest ostateczna.

    • Komplet dokumentów musi zostać dostarczony do biura OIPiP w Opolu (wniosek należy złożyć w oryginale). Nie jest dozwolone składanie wniosków w formie elektronicznej. Wnioski mogą zostać dostarczone do biura OIPiP w Opolu pocztą, przez osobę trzecią lub osobiście.
    • W przypadku złożenia wniosku nie spełniającego wymagań określonych w regulaminie, Komisja może jednorazowo wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 60 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
    • Rozpatrzenie wniosku nastąpi w ciągu 90 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.
    • W danym roku kalendarzowym rozpatrywane będą wnioski złożone od 1 stycznia do 30 listopada danego roku kalendarzowego. Wnioski złożone po 30 listopada rozpatrywane będą w roku następnym.
    • Wnioskodawca, którego wniosek o udzielenie refundacji został odrzucony otrzyma powiadomienie pisemne i może odwołać się pisemnie do ORPiP w terminie 14 dni od otrzymania negatywnej decyzji.
    • Informację o przyznaniu refundacji kosztów wnioskodawcy mogą uzyskać osobiście lub telefonicznie w Biurze Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Opolu. Biuro Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Opolu nie powiadamia pisemnie o przyznaniu refundacji.